Om att drömma, fantisera, besluta och handla

Det händer någonting när bokstäver börjar synas på ett tangentbord eller ett papper. Tankar som tidigare enbart snurrat inom mig får magi. Det skapas klarhet. Jag förstår plötsligt, jag förstår varför jag känner och handlar som jag gör. Därför kommer den här bloggen få liv igen.
 
För ungefär en månad sedan påbörjade jag kursen Entreprenörskap inom idrott och hälsa; en kurs som behandlar såväl entreprenörskap som personlig utveckling. Jag tror att den här kursen har kommit att bli min räddning på fler än ett sätt. De första veckorna har varit fulla av nya tankar och idéer. Jag bestämde mig tidigt för att omfamna och välkomna dem alla. Det pratades om attityd, om att vi alla ansvarar för våra tankar, känslor och handlingar. Det pratades om mål, om att målen ska vara värdiga oss och inte tvärtom. Och där hände något, jag fick en käftsmäll. En välbehövlig sådan.
 
Först kom insikten om att de små vanorna skapar framgång, att det handlar om att vara duktig på det vardagliga man gör. Och där insåg jag varför jag så ofta kraschar. Jag vill allt, helst hela tiden. Jag vill vara supermänniskan som klarar allt hela tiden. Men det är då jag tappar bort mig själv på vägen, det är då jag ifrågasätter det mesta i mitt liv. Och det är också då det dåliga samvetet kommer, det dåliga samvetet över att jag inte orkar något och dessutom låter det gå ut över mina nära. Det är då min attityd inte längre speglar den jag vill vara.
 
Bara dagar efter den insikten kom nästa; vi pratade mål. Om att mål ska vara värdiga oss, om att man ska drömma sig fram till dem och inte resonera. Och jag insåg att jag alltför ofta gjort det sistnämnda. Det handlar om att hitta ett mål som är värt att lägga sin tid och energi på. När jag insåg det gjorde jag det enda rätta; jag började drömma. Stort så in i helvete rent ut sagt! Jag skrev långa listor med saker jag vill göra. Jag började drömma om det där företaget jag vill skapa, rita tankekartor, googla på eget företagande och mycket mer. En extra boost fick jag när Anna (klick) skrev: För i det moderna samhället får du inget drömjobb – du skapar dig ett. Så nu är det bara att gasa lagom mot målet!
 
Gasa lagom ja, det är något jag har lovat mig själv. Inte bara lovat, jag har beslutat det. Jag vet hur dåligt jag kan må när jag pressat mig själv för hårt och jag vet att det inte är värt det. Så när kursen nu i veckan behandlat områden som mål och beslut bestämde jag mig. Jag bestämde mig för att en gång för alla lära av mina misstag; att inte ta på mig för mycket på en gång och att lära mig sålla bland uppdrag och jobb. Som det ser ut nu kan jag inte jobba 75% eller mer och samtidigt plugga 50% om jag ska orka med resten av vardagen. Jag måste satsa på mig själv först och jag är övertygad om att det kommer synas i mina långsiktiga resultat. Som ett steg i detta har jag beslutat mig för att dagligen prioritera min personliga utveckling. Jag har märkt att en del av detta är att skriva och därför använder jag mig av bloggen igen. För min hjärna har fler tankar än jag orkar skriva ner för hand...
 
 
 
Personlig utveckling | lillsved, mål, personlig utveckling | |
Upp