Till dig som tänker rösta på SD

Hej!
 
Jag vet inte så mycket om dig. Statistiken talar för att du är en svenskfödd medelålders man men du kan vara vem som helst. För precis som att SD har hävdat att det främst är utlandsfödda män som våldtar kan statistik vara missvisande eller till och med felaktig.
 
Den 14e september går du och jag till vallokalerna, men det är också vår enda gemensamma nämnare i politiska sammanhang. Vår syn på politik skiljer sig, vår syn på det svenska samhället skiljer sig. Jag vet inte varför men en sak är säker: jag röstar för ett Sverige där alla har lika värde, du gör det inte.
 
Kanske är du missnöjd med hur Sverige styrs idag, vill ha en förändring utan att veta i vilken riktning? Och du kanske vet att inga förändringar sker om vi inte vågar öppna nya dörrar och stänga de gamla.
 
Kanske känns det bara bra för dig att skylla de svenska välfärdsproblemen på någon annan?
 
Kanske tillhör du dem som vill ha mer pengar i plånboken? Som på allvar fått för sig att skatten kommer sänkas om vi stänger våra gränser för de som flyr? Men rent hypotetiskt tror jag att både du och jag hellre betalar skatt för att rädda ensamkommande flyktingbarn än för att rädda 85-åriga Agda från lungcancer hon fått efter att ha kedjerökt i 40 år? Jag vill bara klargöra att det finns många sätt att spara pengar, till exempel genom att uppmuntra till ett hälsosamt liv för att på sikt få en friskare befolkning. Inte genom att stänga gränserna för de som söker trygghet. 
 
Den här texten kommer säkerligen inte få dina politiska åsikter att svänga radikalt. Men när du går till vallokalen vill jag åtminstone att du vet vad du röstar för. Valet handlar inte bara om invandringspolitik, det handlar om så mycket mer: skatter, sjukvård, skola och äldreomsorg för att nämna några saker. Vet du var SD står i dessa viktiga välfärdsfrågor?
 
Vi har turen att leva i ett land med demokrati som gör det möjligt för alla att rösta. Men det minsta vi kan kräva är att vi vet vad vi röstar för. Demokrati betyder ingenting utan kunskap. 
 
Lycka till på valdagen och välj det som känns rätt i hjärtat!
 
Viktigt | SD, kunskap, politik, val2014 | |
Upp